E-Twow GT Premium SE V2: een duurzame elektrische Step


De E-Twow GT Premium SE V2 is het vlaggenschipmodel van het Chinese merk. Hij neemt over wat de E-Twow modellen zo succesvol maakt met een compact formaat en solide prestaties. Dit alles is besprenkeld met aangesloten functies.
E-Twow GT Premium SE V2

Bekijk de dagprijs

Presentatie

E-Twow is een Chinees merk dat gespecialiseerd is in het ontwerpen van elektrische scooters. Sinds 2013 biedt het bedrijf modellen aan waarvan de geest niet is veranderd, met een combinatie van compactheid, comfort en prestaties.

Op het moment van schrijven is de GT Premium SE V2 het topmodel van E-Twow. Hij is voorzien van een 500W motor (700W piek) en een 48V 10,5Ah accu. De GT Premium kan de in Frankrijk wettelijk voorgeschreven 25 km/u halen en is goed voor een uithoudingsvermogen van 35 tot 40 km. Een van de bijzondere kenmerken van deze elektrische scooter is de Bluetooth-connectiviteit voor koppeling met een smartphone en toegang tot bepaalde functies.

De E-Twow GT Premium SE V2 scooter kost rond de €900.

Comfort en ergonomie

Op het eerste gezicht lijkt het alsof de elektrische scooters van E-Twow allemaal hetzelfde zijn. In feite hebben de machines van het merk al verscheidene jaren soortgelijke lijnen. De afwerkingen blijven netjes en de gebruikte materialen lijken vrij robuust. Ondanks de vele bewegende delen voor een grondig opvouwen van de scooter, betreuren wij geen speling, zelfs niet in de handgrepen.

De hoogte van het stuur kan in drie standen worden versteld. In de eerste stand kan hij tot 85 cm boven het dek reiken, terwijl de hoogste stand 99 cm is. Dit zal de meeste gebruikers onder de 1.85m tevreden stellen. De step heeft een langer dek dan een model als de Booster S+: van 43 cm is hij nu 51 cm lang en ongeveer 15 cm breed. Hij biedt dus alle ruimte die nodig is om twee voeten met maat 43 schoenen te herbergen en een comfortabele rijpositie te garanderen. De voor- en achterspatborden bieden een doeltreffende bescherming tegen opspattend water.

E-Twow’s wens om een elektrische scooter met een kleine voetafdruk te leveren, heeft ertoe geleid dat het stuur van de GT Premium slechts 38 cm breed is. Het resultaat is dat de handen te dicht bij elkaar zijn voor een perfecte balans. Deze situatie wordt nog verergerd door de positie van de gashendel en de magneetrem aan weerszijden van het centrale huis. Als u uw duimen gebruikt om ze te bedienen, kunt u geen perfecte grip op het stuur behouden. Dit is geen probleem voor de gashendel, maar wel voor de rem.

Wij dachten dat het toevoegen van een standaard remhendel met een trommel op het achterwiel het probleem zou oplossen. Als je met je duim op de gashendel drukt, is het erg ongemakkelijk om je wijs- en middelvinger op de remhendel te houden. Het zou beter zijn geweest de remtrekker links te plaatsen. Verder zijn de handvatten comfortabel en is het oppervlak gripvast, zelfs als je handen nat zijn van een lichte regenbui.

Bovenop de centrale behuizing bevindt zich een klein LCD-scherm. Het geeft informatie weer zoals de huidige snelheid, de afgelegde afstand, de ingeschakelde koplampen en het batterijniveau. Een thermometer is ook aanwezig, maar de aangegeven waarden zijn niet erg nauwkeurig. Met de knoppen aan de voorzijde van het toestel kan een claxon worden geactiveerd, kunnen de koplampen worden bediend, kan door de menu’s worden genavigeerd en kan de scooter worden in- en uitgeschakeld. De claxon is niet gemakkelijk te activeren in geval van nood en het geluid dat hij maakt wordt door de weggebruikers niet altijd even goed herkend als een conventionele mechanische bel zou kunnen doen.

De LED-verlichting aan de voor- en achterzijde zorgt ervoor dat het voertuig goed zichtbaar is. De voorlamp heeft echter niet genoeg kracht om de weg alleen te verlichten als er geen straatverlichting is. De GT Premium heeft een standaard aan de linkerkant voor gemakkelijk parkeren. Een IPX4-certificering garandeert dat op natte wegen en in lichte regen kan worden gereden.

De E-Twow elektrische scooter onderscheidt zich door zijn vermogen om gemakkelijk op te vouwen zodat hij weinig ruimte inneemt. De handgrepen kunnen gemakkelijk worden ingeklapt door een mechanisme aan de onderkant in te drukken. Een kleine hendel onderaan de stuurpen kan gemakkelijk met de punt van uw voet worden bediend om het stuur op het dek te klappen. De kolom wordt dan met een klein haakje aan het achterspatbord bevestigd. Het opvouwen gaat snel en gemakkelijk, en het uitvouwen nog sneller. Dit is handig wanneer u tijdens een reis verschillende keren van vervoermiddel verandert.

De GT Premium SE V2 weegt nog steeds 13,4 kg op de weegschaal. Een redelijk gewicht gezien de prestaties van de machine, maar het is merkbaar als je hem een aantal trappen op moet dragen. Gelukkig kan de scooter, eenmaal ingeklapt, worden verplaatst in trolley-modus, door hem achter u aan te trekken. Praktisch in de gangen van een station, bijvoorbeeld.

De E-Twow GT Premium SE V2 is uitgerust met Bluetooth. Hij kan worden gekoppeld aan een smartphone om te profiteren van bepaalde functies dankzij de E-Twow Connect-app, beschikbaar op iOS en Android. Deze app geeft toegang tot overbodige informatie zoals het batterijniveau, de onmiddellijke snelheid of de afgelegde afstand. Hij wordt ook gebruikt om de “nulstart”-functie te activeren of te deactiveren, die beslist of de motor voor het starten moet worden gestart. Deze instelling is ook toegankelijk vanaf de scooter. U moet echter de applicatie gebruiken om de rijmodus te selecteren die de snelheid van de scooter beperkt. Dit is een essentiële functie, vooral in dichtbevolkte gebieden, die je het liefst direct op de scooter zou activeren, zonder je smartphone uit je zak te hoeven halen.

Tot slot, de enige interessante functie van de toepassing is het scooterslot. Wanneer deze functie actief is, geeft de geringste beweging van de GT Premium een schel geluidssignaal en voorkomt de motorrem dat de GT gaat rollen. We betreurden ook de slechte vertaling van de menu’s van de app. We konden E-Twow Connect niet installeren op Google’s Pixel 4 en Pixel 5, maar konden dat wel op een Samsung Galaxy S8.

Rijden

Zoals hierboven vermeld, kan de E-Twow GT Premium SE V2 zijn snelheid beperken tot 6, 20 of 25 km/u. Dit is nuttig voor het rijden in voetgangersgebieden waar het is toegestaan. Vooral omdat de Chinese scooter uitstekend stuurt bij lage snelheden.

De GT Premium kan op papier 40 km/u rijden, maar is in Frankrijk begrensd tot 25 km/u om aan de in dat land geldende wetgeving te voldoen. Met zijn 500W motor, die kan worden opgevoerd tot 700W op piek, bereikt deze scooter zijn maximumsnelheid in 6 seconden. Het is niet de snelste scooter op de markt, maar hij reageert zeer snel bij het starten en is in staat om snel op te trekken. Deze kwaliteiten zijn zeer waardevol bij het rijden in de stad.

De snelheidscontrole op het vlakke is bevredigend, met een snelheidsmeter die 25 km/u aangeeft zonder enige verbuiging. Een GPS geeft een werkelijke snelheid van 24 km/u, maar het verschil is aanvaardbaar. De prestaties worden zonder problemen gehandhaafd totdat het batterijniveau onder de 30 procent zakt. Onder deze waarde verliest de GT Premium een beetje van zijn levendigheid en koppel. Over het algemeen is de scooter niet bang voor heuvels en weet hij ze in een zeer goed tempo te beklimmen.

E-Twow heeft nu gekozen voor 8-inch massief rubberen wielen voor en achter. Dit betekent dat de GT Premium beschermd is tegen lekrijden. Hij verliest echter enig comfort in vergelijking met machines die zijn uitgerust met opblaasbare banden. De wegligging, hoewel over het algemeen correct, is ook enigszins verslechterd. De motor is in het voorwiel geplaatst, wat het oversteken van stoepranden in de stad vergemakkelijkt, maar kan leiden tot verlies van grip bij het starten.

De stevigheid van de massieve wielen wordt goed gecompenseerd door de voor- en achterwielophanging. De E-Twow GT Premium SE is comfortabel en absorbeert onregelmatigheden op de weg feilloos, behalve op kasseien.

Remmen is altijd een van de zwakke punten geweest van E-Twow elektrische scooters. Lange tijd berustte hij uitsluitend op de magneetrem die door de motor werd bediend, maar hier wordt hij ondersteund door een mechanische trommelrem. Zoals hierboven vermeld, heeft de positie van de trommelremhendel ons niet overtuigd, evenmin als de efficiëntie ervan. Hij mist progressiviteit en heeft de neiging het achterwiel zeer snel te blokkeren. Gebruik hem best niet voor een noodstop, anders wordt het rubber van de achterband ernstig beschadigd.

De magneetrem presteert in de meeste gevallen beter. Het is gemakkelijker aan te passen en vooral veel doeltreffender in geval van nood. Bij 25 km/u op het vlakke, duurt het slechts 3 m om volledig tot stilstand te komen met de magneetrem. Deze afstand wordt verdubbeld wanneer alleen de trommelrem wordt gebruikt. In ieder geval is het beter eerst te oefenen om de meest geschikte rempositie en combinatie te vinden.

Bereik

Aangezien deze scooter is ontworpen om 40 km/u te rijden, geeft de limiet van 25 km/u hem een beetje extra uithoudingsvermogen. De E-Twow GT Premium SE V2 heeft een actieradius van 35 tot 40 km. Op onze gebruikelijke testroute legden we slechts 35 km af op één enkele lading. Een overwegend vlakke route met een paar heuvels, bij een temperatuur van 5°C en met een bestuurder van 65 kg. Een zwaardere berijder zal een negatief effect hebben op de actieradius van de scooter, terwijl een hogere buitentemperatuur een kleine bonus aan de actieradius kan geven.

De actieradius van deze E-Twow elektrische scooter is dan ook bijzonder bevredigend gezien de afmetingen van de machine. Een andere bron van voldoening is dat het net geen 4 uur duurde om de batterij volledig op te laden. Dat is de helft van de tijd die nodig is voor een Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2, die ook een iets kleiner bereik heeft. Het is een klein detail, maar wel een dat belangrijk kan zijn: om zo snel te zijn en niet te warm te worden, is de lader van de E-Twow uitgerust met een ventilator die nogal wat lawaai maakt.

Productspecificaties

  • Afmetingen: 107 x 38 cm
  • EAN: 6426282090968
  • Aanbevolen maximum leeftijd: 65 year
  • Aanbevolen minimum leeftijd: 18 year
  • Aantal meegeleverde accu’s/batterijen: 1
  • Aantal wielen: 2
  • Actieradius: Meer dan 20 km
  • Doelgroep: Volwassenen
  • Gewicht: 13 kg
  • Goedgekeurd door de RDW: Nee
  • Kentekenregistratie verplicht in BE: Nee
  • Kleur: Wit
  • Kwaliteitslabel: CE
  • MPN (Manufacturer Part Number): 6426282090968
  • Materiaal: Aluminium
  • Max. belastbaar gewicht: 125 kg
  • Maximale snelheid: 40 km/h
  • Maximale stuurhoogte: 113 cm
  • Minimale stuurhoogte: 113 cm
  • Personage: Geen personage
  • Product gewicht: 13 kg
  • Product hoogte: 113 cm
  • Rijbewijs vereist: Nee
  • Step opties: Handrem
  • Taal handleiding: Engels
  • Toegestaan op openbare weg in België: Ja
  • Toegestaan op openbare weg in Nederland: Nee
  • Type banden: Massieve banden
  • Type step: Elektrische step
  • Type wielkern: Aluminium kern
  • Verpakking breedte: 25 cm
  • Verpakking hoogte: 55 cm
  • Verpakking lengte: 120 cm
  • Wielmaat: 8 Inch
  • Categorieën: Fietsen & Accessoires Elektrische steps Elektrische steps en accessoires
  • Maximale snelheid: Meer dan 25 km/h
  • Maximale belasting: 100 tot 150 kg
  • Actieradius: Meer dan 20 km
  • Toegestaan op openbare weg: België

Voordelen

  • Afwerking.
  • Levendigheid.
  • Autonomie.
  • Snel opladen.
  • Kleine voetafdruk.
  • Comfortabel.

Nadelen

  • Het stuur is een beetje smal.
  • Gemiddeld remmen.
  • Lawaaierige lader.

E-Twow GT Premium SE V2 een duurzame elektrische Step

Conclusie

De E-Twow GT Premium SE V2 elektrische scooter is in lijn met de andere scooters van het merk. Hij biedt uitstekende prestaties in een klein pakket en neemt opgevouwen heel weinig ruimte in. De GT Premium is nog steeds niet de veiligste op het gebied van remmen, ondanks de toevoeging van de trommelrem. Het is echter nog steeds een multimodale koningin, die zowel lange fietspaden als de gangen van de metro aankan.

Recent Content