Met prijzen vanaf 1000€, zou het de perfecte aanvulling kunnen zijn voor een ervaren rijder die wat opwinding wil toevoegen aan zijn weekend of woon-werkverkeer.
Toen de originele Apollo Mercane Widewheel in 2018 werd geïntroduceerd, was het een regelrechte hit. Met zijn unieke combinatie van dubbele vering, dikke, met schuim gevulde banden en indrukwekkende specificaties, stak hij er echt bovenuit.
Met dat gezegd, kwamen er problemen. Er waren problemen met de bouw die een merkwaardige combinatie van stijfheid en wiebelen van het stuur veroorzaakten, een beperkte interface, en een alarmerend aantal meldingen van metaalmoeheid die terechte bezorgdheid bij de klant veroorzaakte.
Met Apollo’s 2020 release van de Widewheel Pro, worden deze problemen aangepakt. Er is veel aandacht besteed aan details en de focus is gelegd op het creëren van een stevige en veilige elektrische scooter – met een acceleratie en topsnelheid die je van je sokken blaast.
De Mercane Widewheel Pro is een geweldige aanvulling op de Apollo scooters, met een unieke soepele rijervaring met top-notch specs, slanke looks, en opmerkelijk hoge snelheid. Met prijzen die beginnen rond de 1000€, zou het de perfecte toevoeging kunnen zijn voor een ervaren rijder die wat spanning wil toevoegen aan zijn weekend of woon-werk verkeer.
Inhoudsopgave
Specificaties
- Motor: 48V Singel 500W borstelloze motor
- De kleur zwart
- Bereik (accu): 30-40km +/-
- Batterijtype: 8,8 Ah accu 18650 lithium-ion
- Snelheid: 25 km / u (NL) – 35 km / max
- Max belasting: 100 kg
- Band: voor en achter 8 inch100 MM breed massieve rubberen band
- Klimvermogen: 30 °
- Lichting: Ja ( voor en achter )
- Rem: schijfrem Voor en Achter
- Standaard: Ja
- Vering: voor- en achtervering
- Standaard: Ja
- LCD-scherm: Nee
- Nettogewicht: 19 kg
- Brutogewicht (met productverpakking): 23 kg
- Laadtijd: 5 tot 6 uur
- Gevouwen afmeting (L X B X H): 1098 X 220 X 410 mm
- Uitgevouwen dimensie (L X B X H): 1097 X 450 X 1100 mm
- Design Oorsprong: Zuid-Korea
Mercane Widewheel Pro Video
Bekijk de Mercane Wide Wheel Pro review van Fluidfreerides. Samengevat – een leuke, lichtgewicht, duurzame scooter met een strak design en een soepele vermogensafgifte.
Mercane Wijd Wiel Pros
- 1kw piek motorvermogen geschikt voor dagelijks gebruik
- Zeer goede actieradius ondanks accucapaciteit
- Duurzaam, sterk frame
- Strak design met contrasterende rode remklauwen
- Sterke stuurpen (minimale wiebel)
- Cruise Control en intuïtief instrumentenpaneel
- Beheerst heuvels met gemak
- Met schuim gevulde banden (geen zorgen over lekke banden)
Mercane Breed Wiel Nadelen
- De topsnelheid kan onaangenaam zijn voor forenzen
- Bredere wielen betekenen minder wendbaar stuurgedrag
- Vrij zwaar
- Bekende problemen met terugroepen van remmen
- Niet volledig waterdicht (IP54-classificatie)
- Onhandige kabelopstelling
- Hardere rijkwaliteit met massieve banden
Prestaties Overzicht
Mercane biedt twee versies van de Mercane Widewheel Pro 2020, beide met een ander prijskaartje; een met dubbele 500w motoren, en een model met een enkele motor. Wij reviewen de elektrische scooter met dubbele motor.
De Pro bevat nieuwe upgrades die hem echt onderscheiden van zijn voorgangers. Apollo heeft veel van deze veranderingen gericht op de bouw en kracht van de scooter.
Er zijn aanpassingen aan de originele mechanismen, dubbele vering, en de elektrische motor die de stabiliteit en de maximale snelheid verhogen, wat bijdraagt aan de algehele rijervaring.
De acceleratie en actieradius van de scooter zijn vergroot, wat kortere ritten en een langere oplaadtijd belooft (dankzij een nieuw accupakket), terwijl het remsysteem volledig is geüpgraded met een extra schijfrem achter en een remhendel. Dit maakt het rijden tot een absoluut plezier, waarbij snel de topsnelheid wordt bereikt met een acceleratie die zelfs bergop volgehouden kan worden. De Mercane Wide Wheel Pro wordt geleverd met extra brede, airless banden (om platte banden te voorkomen) en zorgen voor een stabiel rijgedrag op de weg – hoewel ze het wel moeilijk hebben bij nat weer. Wanneer je dit combineert met de stijve dubbele vering is het echt uniek, en biedt het een soepele rit met zeer weinig schokken, zolang je op de weg blijft.Het is slank, maar niet licht, en hoewel het wordt geleverd met inklapbaar stuur en stuurpen, kun je moeite hebben met het gewicht waardoor het beperkt draagbaar is. We vonden ook dat hij niet erg veelzijdig is. Hoewel hij uitblinkt op de weg en bij hoge snelheid, beperken de grip van de banden en de stugge vering zijn gebruik op avontuurlijker terrein.
Batterij
De Pro is uitgerust met een 720 watt lithium-ion accu, een toename van 12% ten opzichte van het vorige model. Dit is een opmerkelijke upgrade van het accupakket en vergroot de actieradius van de Widewheel Pro tot een topprestatie van 50 km met een getest gemiddelde van 31,1 km – een duidelijke verbetering ten opzichte van de actieradius van de originele Mercane Widewheel. Apollo claimt dat de 2 Ampère/uur acculader de Widewheel Pro volledig oplaadt in 4-6 uur. Prestatie testen toonden een gemiddelde laadtijd van ongeveer 8 uur tot vol. Maar bedenk dat veel scooters met de helft van de actieradius er even lang over doen om op te laden en je realiseert je hoe snel het opladen eigenlijk gaat.
Duurzaamheid
Het batterijpakket is ingebouwd en kan niet worden verwijderd op deze scooter.
Batterijlevensduur bij één keer opladen
Beweerde actieradius van 35-48 km, gemiddelde actieradius in de praktijk 29 km
Voorzorgsmaatregelen
Net als alle lithium scooter accu’s – is het aanbevolen om uw scooter volledig op te laden wanneer u hem voor het eerst ontvangt. Vermijd overmatige ontlading van de Mercane Wide Wheel PROs batterij. Als u de accu voor langere tijd opslaat, houd hem dan op 60% tot 80%. Bewaar de accu niet voor langere tijd op 100%.
Controller
De Mercane Wide Wheel Pro controller is een intelligente borstelloze motorcontroller, 48V max, 40v min met een maximale stroom van 15a, remniveau – EABS.
Esthetiek
Geen esthetische gegevens over de positie van de controller
Ergonomie
De controller is weggestopt in de voorkant van het dek.
Warmtebeheersing
De controller zit in een aluminium behuizing om de warmteafvoer te maximaliseren. De controller is aan de binnenzijde van het Mercane Wide Wheels frame gemonteerd om de warmte af te voeren. De controllers op de brede wielen pro zijn relatief betrouwbaar en genereren geen overmatige warmte bij standaard gebruik.
Ontwerp
De Mercane Widewheel Pro heeft zeker de gepolijste optiek waar je op zou hopen gezien de prijsklasse.
Elektrische scooters worden vaak bekritiseerd om hun ontwerp, maar de Pro is zowel oogstrelend als elegant.
Met een aluminium frame en discreet vouwmechanisme valt de scooter op door zijn donker gepolijste afwerking. De verfijnde afmetingen stroomlijnen de carrosserie, waardoor het een duidelijk gestroomlijnde look heeft.
Het ontwerp draait echter om de banden. De brede, massieve banden zijn gebouwd voor duurzaamheid en comfort en hebben een opvallende look die je oog trekt. In voor- en tegenspoed (en afhankelijk van wie je het vraagt) maken ze een visuele impact en vormen ze een centraal kenmerk.
LED-verlichting
De Mercane Wide Wheel Pro heeft één op het stuur gemonteerde lamp die zeer helder is, maar door de hoogte van de lamp betekent de dissipatie op grondniveau dat het lichtpatroon breed is en niet overdreven geconcentreerd, waardoor het in het donker niet efficiënt is. Gebruikers zullen over het algemeen hun eigen extra LED-verlichting willen toevoegen voor ’s nachts rijden.
De Widewheel Pro is uitgerust met LED-verlichting voor en achter: een koplamp boven op de stuurpen en een LED-achterlicht achter op het stuur.
Beide presteren voldoende, waarbij de koplamp een behoorlijk niveau van licht werpt rond 4 meter. We vonden dat dit perfect geschikt was voor afstanden dichtbij, maar het houdt geen rekening met een breder perspectief.
Dit is vooral een probleem als u van plan bent om in het donker wegritten te maken. Om ervoor te zorgen dat u veilig gebruik kunt maken van uw elektrische scooter in het donker, raden wij een extra, sterkere LED-koplamp, evenals het dragen van felle kleuren, reflecterende buitenkleding, en, indien mogelijk, het beperken van uw nachtelijke ritten.
Stevige bouw
De Apollo scooters hebben de Pro geupgrade, specifiek met het oog op de bouw. Dit betekent dat de grote verschillen tussen het originele model en deze nieuwe uitdager, voornamelijk te vinden zijn in de structuur.
De scooter is veel duurzamer dan zijn voorgangers met een frame gemaakt van een nieuw metalen composiet en versterkte legering onderdelen in het vergrendelingsmechanisme, stuurpen, en vork, wat zorgt voor een hogere duurzaamheid (een welkome verademing).
Deze combinatie zorgt voor een zeer geruststellende stevigheid en gewicht in de bouw. Hij voelt veilig aan, zelfs bij hoge snelheden, en is bestand tegen de elementen zonder ongewenste wiebels of stijfheid die je op het verkeerde been zetten.
Met opengeklapte afmetingen aan de slankere kant, vraag je je misschien af wat de capaciteit van het deck is. Met 5 inch is het dek zeker compact, maar biedt het voldoende ruimte voor rijders.
Opgemerkt moet worden dat de Pro slechts een gewichtscapaciteit van 100 kg (220 lbs) heeft. Dit komt niet helemaal overeen met de gemiddelde gewichtslimiet van andere high-end elektrische scooters en is verrassend gezien het motorvermogen.
Bovenop de structuur heeft de Mercane Widewheel Pro een IP-classificatie van 54. IP meet de waterbestendigheid van een elektrische scooter en betekent dat lichte regen geen probleem zal zijn, maar dat je er niet mee op pad wilt in een stortbui.
Kleur
De Mercane Wide Wheel Pro heeft een donkere metallic grijze kleur met metallic stijl verf die zeer duurzaam is. De kleur en het design zijn simplistisch met contrasterende robijnrode remklauwen. Alle Mercane scooters volgen dezelfde kleur / styling met een licht matte afwerking waardoor het brede wiel er modern en simplistisch uitziet.
Ophanging en wielsteun
Hoewel de bredere banden van de Pro veel van de impact van het rijden opvangen, hebben ze robuuste vering nodig om een soepel gevoel te behouden. Gelukkig presteren de dubbele vering voor en achter van de scooter zeer goed.
De combinatie van banden en vering zorgt voor een stabiel weggevoel, zelfs bij piekacceleraties.
Het is vermeldenswaard hoe stijf de vering kan zijn. Dit zorgt voor een uitstekende tracking op gladde wegen of paden, maar kan een hobbelig terrein moeilijk maken. Nog een reden waarom de Pro beter geschikt is voor weekendritten en woon-werkverkeer dan voor een off-road avontuur.
Bediening / Cockpit
De bediening van de Widewheel Pro zit tussen het stuur en de stuurpen. Hoewel het scootermerk Apollo de enigszins temperamentvolle duimgashendel van het Mercane Widewheel 2019 model heeft behouden, bevat de Pro een aantal fantastische nieuwe functies. Uitgerust met een extra remhendel, LCD met achtergrondverlichting en zelfs opgewaardeerde handgrepen, is het bedieningssysteem een grote verbetering ten opzichte van voorgaande jaren.
We zijn fan van de nieuwe handvatten. Ze zijn ontworpen met het oog op zowel ergonomie als esthetiek, zodat je comfortabel kunt sturen zonder slijtage aan je handen of de noodzaak van extra griptape.
Het LCD-scherm is het zenuwcentrum van de besturing en geeft je veel informatie om ervoor te zorgen dat je op de hoogte blijft van je prestaties en gemakkelijk toegang hebt tot de topsnelheid.
De display geeft de volgende informatie:
- Huidige snelheid
- Kilometerstand
- Resterende batterij
- Spanning
- Cruise control
- Versnelling kiezen
Dit is ook waar je controle hebt over de vermogensmodus van de scooter. Je kunt schakelen tussen de hoog functionerende ‘Sport’ modus of je accu sparen met ‘Eco’. Beide hebben hun tijd en plaats, maar het is handig om toegang te hebben tot beide op het puntje van je vingers.
Het LCD-display zelf is zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig genoeg om te gebruiken zonder dat het je tijdens het rijden afleidt.
Versnelling
Met dubbele naafmotoren en een piek van 1000 kW, is de acceleratie op de Mercane Widewheel Pro waar het leuk wordt.
In vergelijking met de meeste elektrische scooters heeft de Pro een fractie van de tijd nodig om zijn topsnelheid te bereiken (gemiddeld 8,5 seconden in prestatietests), waardoor het een sensatie is om op te rijden.
Voor een meer casual rijder is het vermogen en de topsnelheid misschien even wennen, maar wees gerust: de stabiliteit en veiligheid in de constructie zijn overal voelbaar. Snelheid behouden is een koud kunstje, en rijden is altijd plezierig.
Dit maakt de Pro tot een uitstekende keuze als je als klant op zoek bent naar voldoende snelheid om je een opwindende ervaring te bezorgen, maar je niet als een gek naar je werk hoeft te rijden.
Klimmen in de bergen
Als de indrukwekkende topsnelheid, acceleratie prestaties en dubbele motoren je nog niet hadden gewaarschuwd, de Pro presteert opmerkelijk goed wanneer je heuvels trotseert. De officiële Apollo website vermeldt een hellingshoek van ’tot 30 graden’, maar wij vonden het nemen van hellingen en heuvels uitzonderlijk gemakkelijk. De Pro stuurt prachtig wanneer veel andere e-scooters zouden worstelen, en zonder in te leveren op snelheid of stabiliteit.
De acceleratie houdt stand op bijna topsnelheid (gemiddeld 33 km / u in prestatietests) en vol vermogen bij het klimmen, zodat u uw doel kunt bereiken zonder onnodige stress (voor u of de scooter)
Banden
Vertrouw ons, dit zijn niet je gemiddelde elektrische scooter banden! De Pro is uitgerust met het handelsmerk Mercane, dikke, polyurethaan gevulde banden. Met een bandenmaat van 20 cm diameter en 10 cm breedte, zorgen ze voor een soepele rit en de schuimcomposiet maakt ze in wezen lekvrij. Ze dragen bij aan een totaal andere rijervaring. Je voelt oneffenheden in de weg veel minder dan bij welke andere e-scooter dan ook, en ze geven je het gevoel dat je over de weg glijdt. Het is een bijzonder plezierige manier van rijden en een groot verkoopargument voor klanten. Apollo Scooters heeft deze banden op de vorige modellen van de Mercane Widewheel gemonteerd en ze zijn zeer populair gebleken in de elektrische scootermarkt. Dit zijn misschien wel de beste banden in hun soort die er zijn. Ze vereisen weinig (of geen) onderhoud en helpen om de algehele rijervaring te stabiliseren, ze zijn een unieke functie voor een elektrische scooter.Deze massieve banden zijn geoptimaliseerd voor sneller gebruik op de weg en houden stevig, zelfs bij maximale snelheid. Dit betekent echter wel dat je te maken krijgt met een nadeel in hun gemak bij het nemen van bochten en de mogelijkheid voor off-roading. De gladde grip van de banden is moeilijk op alternatief terrein en kan glad zijn in de regen, waardoor de veelzijdigheid van de Widewheel Pro wordt beperkt.
Remmen
Met een remsysteem met 120 mm mechanische schijfremmen en dubbele elektronische remmen voor en achter, is de Widewheel Pro een goed voorbeeld van het streven naar meer veiligheid op de scooter. De remmen presteren ongelooflijk goed, met een remweg vanaf de topsnelheid van slechts 12 voet (3,5 meter) gemiddeld. In vergelijking met de originele Mercane Widewheel, met slechts één schijfrem en een tragere reactietijd, is dit een enorme verbetering.Het enige puntje van kritiek dat we hebben is de discutabele ontwerpkeuze om de remkabels buiten de stuurpen van de Widewheel Pro te plaatsen, wat ze kwetsbaar maakt voor haken als je niet voorzichtig bent. De werking van de remmen wordt niet beïnvloed, en hoewel het slechts een klein probleem is, voelt het als een vergissing.
Handling
Zoals gezegd hebben de banden en de vering een grote invloed op het rijgedrag van de Mercane Widewheel Pro, zelfs op vol vermogen en op topsnelheden. Het is een van de best uitgebalanceerde scooters die je kunt kopen, met een laag zwaartepunt dat zorgt voor zelfstabiliteit en je horizontaal houdt. De ervaring van het rijden is ongeëvenaard. We kunnen geen andere elektrische scooter bedenken die hetzelfde gevoel van gewichtloosheid geeft. Helaas, wat je wint aan rijkwaliteit, verlies je aan scherpe draaimogelijkheden. Je zult je snelheid moeten verlagen en extra voorzichtig moeten zijn als je een bocht ingaat. Als het regent of als je een ritje over een drukke weg wilt maken, moet je hier zeker rekening mee houden.Je bedient de gashendel met de plastic duimknop die goed tussen de remhendels is geplaatst, waardoor je minder last van je handen hebt als je je uitrekt om je bedieningselementen te bereiken. De gasrespons op de scooter kan echter wat hakerig zijn. Met het grote vermogen achter de Mercane Widewheel Pro, vergt het enige oefening om soepel te accelereren met de gashendel.De remmen werken net als je standaard fietsremmen, bediend door twee remhendels bevestigd aan de stuurpen. Ze zijn gemakkelijk te bedienen, zelfs bij hoge acceleratie, en reageren snel op de druk die helpt om de indrukwekkende remweg van de scooter te bereiken. Als je een klant bent die veel waarde hecht aan snelle stopmogelijkheden in een e-scooter (en wie doet dat niet?), dan is het moeilijk om de Pro te verslaan.
Zijstandaard
De zijstandaard van de Storm is vernieuwd met een stevigere pasvorm in vergelijking met oudere Dualtron modellen. Je kunt de hoogte ook naar believen aanpassen. Dit is ideaal voor rijders die hun scooter vaak delen met anderen of die gewoon graag wisselen tussen hoger en lager rijden.
Gemak
De Wide Wheel Pro is gebouwd met gemak en draagbaarheid in het achterhoofd, maar dat is niet de belangrijkste focus geweest. De step is absoluut draagbaar, met inklapbaar stuur en stuurpen. Het ontwerp van de stuurpen is geoptimaliseerd om zowel in- als uitgeklapt stabiel te blijven, met een vergrendelingsmechanisme waarmee je hem op zijn plaats kunt vergrendelen. Opgevouwen zijn de afmetingen van de Pro met 109 cm x 23 cm x 41 cm keurig compact, waardoor hij kleiner is dan de meeste andere scooters op de markt, maar dat komt het gewicht niet ten goede. De Pro is zwaar. Met 24 kg is het niet onmogelijk hem op te tillen en te dragen, maar hij is zeker niet het gemakkelijkst voor lange afstanden. Hoewel hij in de meeste auto’s zou passen, is het zeker iets om in overweging te nemen als u op zoek bent naar een e-scooter voor woon-werkverkeer (vooral als uw kantoor geen lift heeft…).
Conclusie
De Mercane Widewheel Pro is een goed voorbeeld van de vooruitgang die wordt geboekt in het ontwerp en de prestaties van e-scooters. Er is nagedacht over de functies die het verschil maken voor de rijder. Met zijn extra functies die echt voordeel opleveren, heeft hij veel meer in zijn mars dan alleen zijn opwindende snelheid. Het is echt leuk en makkelijk te berijden, zonder in te boeten aan stabiliteit en de uitgebreide actieradius geeft je meer vrijheid in je reizen.Hoewel het een aanzienlijke verbetering is ten opzichte van de vorige Mercane Widewheel-aanbiedingen, is het nog niet perfect.
Zonder de veelzijdigheid om gemakkelijk off-road te gaan, of rekening te moeten houden met regen, is het gebruik van de Pro meer geschikt voor een eenvoudig woon-werkverkeer of weekendtrip dan voor ruige, dagelijkse slijtage. Sommigen willen misschien een meer universele e-scooter, met wendbare wendbaarheid, minder gewicht en hogere specificaties. Maar voor degenen onder ons die een snelle en plezierige rit willen met robuuste functies en veel vermogen, is de Widewheel Pro een uitstekende aanvulling op de markt.