Segway Ninebot ES4 kopen, aanbiedingen en review


De Ninebot Segway ES4 is een verbetering ten opzichte van de vorige Ninebot-modellen en heeft een grotere actieradius van 12,4 km. Voor de stedeling die langer dan gemiddeld woon-werkverkeer heeft, is dit een grote troef. Het is niet de goedkoopste scootmobiel, maar de grote actieradius, de behoorlijke snelheid en extra functies zoals verlichting onder het dek verklaren voor een groot deel het prijskaartje. Zijn massieve, luchtledige banden kunnen betekenen dat rijden op oneffen terrein niet de meest aangename ervaring is, maar als je woon-werkverkeer op glad asfalt is, dan kun je door de straten razen met behulp van de indrukwekkende cruise control optie en ontspannen op je reis in de wetenschap dat je scooter veilig, reactief en duurzaam is.
Ninebot Segway Elektrische step ES4

Bekijk de dagprijs

Voor wie is hij het meest geschikt?

Is de Ninebot ES4 iets voor jou?

De Ninebot ES4 is een geweldige optie voor woon-werkverkeer en kan, in tegenstelling tot veel andere scooters op de markt, worden omgebouwd tot een zittende scooter zonder in te boeten aan snelheid en vermogen. Dit is een bonus voor wie een comfortabele rit wil.

De actieradius is indrukwekkend, met een maximale actieradius van 28 mijl op een enkele lading. Onder realistische omstandigheden kunt u echter rekenen op een actieradius van 20 tot 23 mijl – ideaal voor korte tot middellange ritten.

Hoewel hij duurder is dan zijn voorgangers, zoals de ES3 en ES2, is het een uitstekende kandidaat voor wie een betrouwbare scooter zoekt die je van A naar B en weer terug brengt.

Voordelen en nadelen

VOORDELEN:

  • Lange afstand
  • Cruise control
  • LED-scherm
  • Aanpasbare verlichting onder het dek
  • Batterijbeheersysteem voor een langere levensduur
  • Weinig onderhoud

NADELEN:

  • Hobbelig op oneffen terrein

Bekijk de dagprijs

Rit kwaliteit

Is de Ninebot ES4 comfortabel om op te rijden?

Door de massieve banden is het alleen comfortabel om op glad asfalt te rijden, alles wat ruwer is zal een hobbelige rit worden.

De voor- en achterschokdempers zijn in staat om kleine hobbels en bobbels in de weg op te vangen, maar het optionele zadel van de ES4 zou een echte doorslaggevende factor kunnen zijn als het op rijcomfort aankomt.

De montage van het zadel kost u 119,99 euro extra, maar verhoogt wel de schokdempende eigenschappen. Terwijl u over oneffen terrein glijdt, werken de voor- en achterschokdempers die zich boven beide wielen bevinden samen met de zadelpendemper.

Het is de moeite waard om in gedachten te houden dat andere scooters, in dezelfde prijsklasse, zoals de Horizon, Apollo Light, en EVOLV City, superieure veersystemen hebben. Als je dus een scooter wilt die meer uitdagend terrein aankan dan de gemiddelde weg, dan moet je kiezen voor een van de scooters die hierboven zijn genoemd.

Een handige functie van de ES4 is de cruise control. Het enige wat je hoeft te doen is gas te geven tot je de gewenste snelheid hebt bereikt, het gaspedaal 5 seconden ingedrukt te houden tot je een pieptoon hoort, en dan los te laten en de scooter al het zware werk voor je te laten doen. Het is eenvoudig in te stellen en maakt lange ritten aangenaam.

Ontwerp

Stuur

Een slanke, moderne LED-interface zit in het midden van het stuur. Het scherm toont alle informatie die je nodig hebt binnen handbereik, zoals de huidige snelheid, de rijmodus (Snelheidslimiet, Standaard en Sport) en het batterijniveau.

Het is duidelijk te zien dat Segway de Ninebot heeft verbeterd in de loop der jaren van vele iteraties en modellen. De handgrepen aan het stuur zijn een van deze verbeteringen. In tegenstelling tot de eerste generatie modellen van de Ninebot, zijn er geen schuimrubberen handvatten die ongelooflijk snel slijten en ten prooi vallen aan vuil. In plaats daarvan heeft de ES4 rubberen handvatten die langer meegaan en gemakkelijker schoon te maken zijn.

Met het gaspedaal aan de rechterkant en de rem aan de linkerkant is de ES4 super eenvoudig te bedienen. Beide bedieningselementen zijn comfortabel en gemakkelijk met de duimen te bedienen. De ES4 wordt echter niet geleverd met een bel of claxon, dus het is de moeite waard om na te gaan hoeveel deze extra toevoeging zou kosten. Laten we eerlijk zijn, bij elke scooter – en zeker bij een scooter met een behoorlijke topsnelheid, zoals de ES4 (18,6 mph) – is het belangrijk om veilig te blijven.

Frame

Het frame is elegant vormgegeven met een naadloze donkergrijze afwerking.

Het frame is gemaakt van een harde aluminiumlegering en is stevig en duurzaam, zonder dat het zwaar of onhandig is om te dragen.

De toevoeging van het ingebouwde LED-display en de aanpasbare achter- en zijverlichting geven het frame een premium uitstraling die naadloos past in stedelijke omgevingen.

Dek

Het dek is standaard in vergelijking met andere scooters. Het is in zijn geheel bedekt met een antislip rubberen materiaal dat is versierd met een netpatroon waardoor je een goede grip hebt.

Het dek blijft zelfs grip bieden als je er met nat schoeisel op stapt, wat een bonus is.

Wielen

Als je al eens eerder mijn reviews hebt gelezen, weet je dat ik een grote fan ben van luchtbanden omwille van de schokdemping die ze bieden bij het rijden op ruw terrein. Helaas heeft de Ninebot ES4 geen luchtbanden.

De massieve 8,5″ rubberen banden zorgen ervoor dat je het terrein waarover je rijdt zult voelen, tenzij je op glad asfalt rijdt. Massieve banden bieden niet dezelfde demping als andere pluche, met lucht gevulde (of in sommige gevallen met schuim gevulde) banden. Het is dus de moeite waard om rekening te houden met het terrein waarop u gaat rijden voordat u de ES4 aanschaft.

De ES4 beschikt wel over schokdemping voor- en achteraan, wat een leuke toevoeging is, maar eerlijk gezegd compenseert het de banden niet volledig.

De enige bonus van massief rubberen banden is dat ze lekvrij zijn en vrijwel geen onderhoud vergen.

Bouwkwaliteit en duurzaamheid

De ES4 is gemaakt van een harde aluminiumlegering en de scharnieren en verbindingen voelen stevig aan, wat zorgt voor een veilige rit.

De ES4 heeft enkele kunststof onderdelen zoals de duimgashendel/rem, het spatbord op het voorwiel en de voetrem achteraan, maar dit heeft geen invloed op de esthetiek of de kwaliteit van de scooter.

Als er toch beschadigde stukken zijn, is het belangrijk om te weten dat Segway je scooter binnen de garantieperiode zal repareren. Er zijn enkele voorbehouden, dus lees het gedeelte in de FAQ’s hieronder over ondersteuning en garantie na aankoop.

Gewicht & belasting

De ES4 weegt 14 kg. Elektrische scooters met een behoorlijk kilometrage, zoals de ES4, hebben de neiging om meer te wegen door de grootte van de batterij en de motor die nodig zijn om de aandrijflijn aan te drijven. Gezien de indrukwekkende actieradius is het gewicht van de ES4 echter prijzenswaardig. Hij kan gemakkelijk in één hand worden gedragen.

Het maximale gewicht van de berijder is 100 kg, wat standaard is in de wereld van elektrische scooters. Maar als je aan de zwaardere kant bent, raad ik je aan mijn gids met de beste elektrische scooters voor zware volwassenen te bekijken.

Opvouwbaarheid & draagbaarheid

De Ninebot ES4 is goed opvouwbaar, maar het is wel even wennen om hem op te vouwen, want je moet het kleine vouwpedaal op de plaats waar het dek aan de stuurpen vastzit, intrappen terwijl je het stuur naar beneden duwt. Na een paar keer oefenen zul je het echter onder de knie krijgen en ben je er helemaal klaar voor om deze puppy rond te dragen.

Als je op zoek bent naar iets dat ongelooflijk handig is als het gaat om opvouwbaarheid, raad ik je aan te kijken naar de Unagi Model One.

Zoals eerder vermeld, kun je de ES4 uitrusten met een afneembaar zadel voor extra rijcomfort, maar er is één caveat. Helaas kan de scooter niet worden opgevouwen met de zitting gemonteerd. Dat is een beetje onhandig als je de zitting tijdens je dagelijkse woon-werkverkeer wilt gebruiken en hem snel moet inklappen om in het openbaar vervoer te stappen of hem op het werk of thuis op te bergen. U kunt het zitje altijd verwijderen, maar het is een beetje lastig om dat onderweg te doen.

Wat de algemene draagbaarheid betreft, is de ES4 licht genoeg voor de meeste mensen. Opgevouwen is hij 45 x 17 x 16″, waardoor hij compact op te bergen is onder uw bureau op het werk, in de koffer van uw auto, of zelfs verstopt onder uw bed.

Montage

Het opzetten van de Ninebot Segway ES4 is een fluitje van een cent. Het enige wat u hoeft te doen is het uitklappen tot het stuur op zijn plaats klikt. Het stuur zelf zit niet vast, maar is gemakkelijk te monteren met de bijgeleverde schroeven en inbussleutel.

Als je voor het extra zadel hebt gekozen, duurt het iets langer dan een paar minuten om het in elkaar te zetten. U moet het zitje met vier kleine schroeven aan het dek bevestigen. Hierdoor is het onwaarschijnlijk dat je de zitting voortdurend wilt verwijderen en opnieuw bevestigen, maar als je een overwegend zittende scooter wilt, mag dit je niet afschrikken.

Bekijk de dagprijs

Prestaties en veiligheid

Snelheid en versnelling

Zoals bij alle Ninebot-modellen moet je de scooter eerst starten met een kickstarter om hem in beweging te zetten (boven de 3 mph) en vervolgens op de juiste versnellingsgashendel drukken.

Met een topsnelheid van 18,6 mph heeft de ES4 meer dan genoeg kracht voor woon-werkverkeer.

Het is misschien niet snel genoeg voor sommige snelheidsduivels, maar als je op de weg rijdt en tussen de voetgangers op het trottoir door slingert, hoef je het pedaal niet non-stop in te trappen. Je kunt ook kiezen uit drie rijstanden:

  • Snelheidslimiet – minimaal vermogen/snelheid en grotere actieradius.
  • Standaard – matig vermogen/snelheid en bereik.
  • Sport – maximaal vermogen/snelheid en beperkte actieradius.

De motor zelf is ongeveer 50W groter dan de Xiaomi Mi M365 scooter, wat het een top mededinger maakt als een stedelijke forens scooter. De 300W motor heeft een maximaal vermogen van 800W, waardoor trage acceleratie in de Sport-modus wordt voorkomen.

Bereik

De ES4 blinkt uit door zijn actieradius. Geholpen door de extra externe accu biedt het indrukwekkende bereik van 28 mijl op een enkele lading alle opties voor langer dan gemiddeld woon-werkverkeer, maar als je op topsnelheid rijdt in de Sport-modus is het waarschijnlijker dat je zo’n 20-23 mijl aflegt.

Echter, als je in de markt voor een deal, luister dan – Ik heb een geheimpje te vertellen. De jongens van Turboant hebben onlangs hun X7 Pro model uitgebracht. Waarom vertel ik u dit? Nou … het ziet er net als de ES4, heeft een topsnelheid van 20 mph, en een bereik van 30 mijl, en het beste is … het kost slechts 499,98 dollar. De Turboant X7 Pro is 320 dollar goedkoper dan de Ninebot ES4 en presteert zelfs beter – als ik u was, zou ik de X7 Pro verkiezen boven de ES4.

Klimmen op een heuvel

Dankzij het koppel dat door de 300 W-motor wordt gegenereerd, heeft de ES4 geen moeite om heuvels tot 15% te beklimmen, hoewel hij een beetje traag wordt naar de bovengrenzen van de hellingsgraadschaal toe.

Als je in een relatief vlak stadslandschap woont, zit je goed. Als je op een locatie woont die niet te veel verschilt van de glooiende heuvels van San Francisco, dan zou ik voorstellen om te kiezen voor een scooter die meer kracht heeft, zoals de WideWheel Pro (die heuvels tot 30% aankan).

Schokdemping / Vering

Er zijn schokabsorberende veren boven de voor- en achterbanden die de last van oneffenheden in het terrein enigszins verzachten (mits relatief vlak, zoals asfalt), maar Segway had hier meer aan kunnen doen – zeker als je bedenkt dat er een heleboel andere scooters zijn (genoemd in het alternatieve gedeelte) met een vergelijkbare prijsklasse die volledige vering bieden.

Voordat u voor de ES4 kiest, moet u zich afvragen op welk soort terrein u voornamelijk zult rijden. Als uw antwoord gladde stadswegen is, dan is de ES4 meer dan geschikt om een behoorlijk rijcomfort te bieden. Dit wordt nog versterkt als u de ES4 uitrust met het extra zadel dat over een eigen schokdemping beschikt. Als u op ruwe straten en off-road terrein wilt rijden, kunt u beter ergens anders zoeken.

Remmen

Segway staat bekend om zijn veilige scooters, en de ES4 is daar een uitstekend voorbeeld van. Hij is uitgerust met een dubbel elektrisch en mechanisch remsysteem dat in alle omstandigheden een behoorlijke remkracht levert – u hoeft zich geen zorgen te maken over slechte weersomstandigheden. Tests hebben uitgewezen dat u bij een snelheid van 12,4 mph binnen een meter kunt stoppen, zodat u veilig kunt rijden in de wetenschap dat u gewapend en klaar om te gaan bent als er onverwacht moet worden geremd. Als u alleen de voorrem gebruikt, kunt u verwachten dat u in 4 seconden tot stilstand bent gekomen, maar dit kan sneller zijn als u tegelijkertijd de voetrem gebruikt. De achterlichten knipperen wanneer u remt voor extra veiligheid.

Een handige functie van de elektrische voorrem is dat hij beschikt over KERS (Kinetic Energy Recovery System). Dit is dezelfde technologie die McLaren Mercedes in staat stelde om het eerste team te worden dat een F1 Grand Prix won. In het kort: als je de voorrem gebruikt, voert de scooter een deel van zijn kinetische energie terug naar de batterij om het vermogen van de batterij te verlengen.

Oplaadtijd

Het opladen van de ES4 is supergemakkelijk. Een volledige lading van beide 374Whr accu’s duurt ongeveer 7 uur, wat vrij standaard is voor elektrische scooters van dit kaliber. In vergelijking met de Xiaomi M365 Pro, die dezelfde actieradius heeft (28 mijl), is hij 2 uur sneller opgeladen. In vergelijking met de Apollo City (28 mijl) is hij 2 uur trager (4 uur trager met de snellere lader).

Een eenvoudige maar handige functie die de ES4 bezit is het LED paneel dat het batterijniveau aangeeft met 5 balkjes. Elke balk komt overeen met ongeveer 20% vermogen.

Bekijk de dagprijs

Kenmerken

LED-display

Net als veel van zijn concurrenten heeft de ES4 een LED-display dat de snelheid, het batterijniveau en de rijmodus weergeeft (die kan worden gewijzigd door te dubbelklikken op de aan/uit-knop).

Het paneel is naadloos in het stuur geïntegreerd en past daardoor perfect in de strakke, stedelijke stijl van de fiets.

LED-verlichting

De ES4 haalt alles uit de kast met zijn LED-verlichting onder het dek. Puur esthetisch, deze schoonheden voegen een leuke touch aan de scooter en kan van kleur veranderen om je stemming aan te passen.

De scooter heeft ook een heldere koplamp en achterlichten, die je met één druk op de powerknop kunt inschakelen of via de handige Bluetooth-app kunt bedienen.

Cruise Control

Ik vind de cruise control-functie erg prettig – het is een leuke toevoeging die de algehele rijeigenschappen verbetert.

Je duim op de gashendel moeten houden tijdens lange ritten kan vermoeiend zijn en eerlijk gezegd kan je duim er een beetje verkrampt van aanvoelen. De mogelijkheid om je scooter op automatische piloot te laten rijden terwijl jij je duim wat rust geeft, is een welkome bonus. Zet de cruise control aan, geniet van het uitzicht en bespaar op de batterij terwijl je de ES4 efficiënt snelheid laat houden.

Mobiele app & Bluetooth

Naast het ontgrendelen van de verschillende rijmodi geeft de mobiele app, beschikbaar op iOS en Android, ook basisinstructies over het gebruik van je scooter, wat handig is als je nog vertrouwd moet raken met de ES4 en zijn functionaliteit.

De app is niet alleen praktisch, maar nadat je een diepe duik in je rijstatistieken hebt genomen, kun je de kleur van de verlichting onder het dek aanpassen aan je stijl en humeur, de koplamp inschakelen en zelfs de motor vergrendelen. Wanneer je hem via de app hebt vergrendeld, is de scooter moeilijk te duwen en maakt hij een piepend geluid wanneer iemand hem probeert te verplaatsen.

Waterbestendigheid

De ES4 heeft een waterbestendigheidsclassificatie van IPX54, wat betekent dat hij waterspatten uit alle richtingen aankan, maar het is nooit verstandig om door diepe plassen te rijden of om je scooter in de regen te laten staan.

Afneembare verlengde accu & accubeheersysteem

De actieradius van de ES4 is volledig te danken aan de 2 Lithium-ion accu’s – een interne en een externe. Dit extra vermogen wordt zeer gewaardeerd door mensen die langere afstanden moeten afleggen.

Elke batterij heeft ongeveer 3,5 uur nodig om volledig op te laden, maar hier komt de afneembare batterij in het spel. Als je weinig tijd hebt, kun je ervoor kiezen om alleen met de interne batterij te rijden om de tijd dat je scooter aan het stopcontact moet zitten te minimaliseren. Je zult echter maar de helft van de kilometers afleggen als je met slechts één accu rijdt.

Hoewel dit vaak over het hoofd wordt gezien, is de accu het belangrijkste onderdeel van elke elektrische scooter, en met reden – zonder accu zou je toch niet gaan. Ik was dan ook blij te zien dat de ES4 is uitgerust met een batterijbeheersysteem dat bescherming biedt tegen oververhitting, kortsluiting, overstroom en overladen, zodat de batterij honderden keren langer meegaat zonder dat de maximale capaciteit afneemt, waardoor de ES4 een waardevolle investering is.

Ten slotte is de ES4 UL 2272-gecertificeerd. Dit is het meest essentiële veiligheidskenmerk voor scooters omdat het aangeeft dat de lithiumbatterijen uitgebreid zijn getest.

Optionele zitbevestiging

De ES4 onderscheidt zich van andere scooters op de markt door zijn optionele zitting. Hij is ontworpen met het oog op comfort: hij is bekleed met hoogelastisch schuim en behandeld met een speciaal coatingproces dat het leer beschermt en vroegtijdige slijtage tegengaat, zodat u langer comfortabel kunt rijden.

De zitting is ook uitgerust met verhoogde schokdemping in de vorm van twee schokdempers onder de zitting, die oneffenheden in de weg opvangen, naast de zadelpenvering voor verhoogde stabiliteit. Het zadel is het prijskaartje van 119,99 dollar waard, want het is een van de beste kwaliteitsbevestigingen die je kunt krijgen.

Bekijk de dagprijs

Specificatie

Bekijk de dagprijs

Waar voor je geld

Is het het prijskaartje waard?

De Ninebot ES4 verdient zijn prijskaartje, van de handige app tot het snel reagerende remsysteem en de dubbele batterijen voor een groter bereik en een betere acceleratie. Ik ben geen grote fan van de niet-pneumatische banden, maar afgezien daarvan zou ik zeggen dat de Ninebot ES4 een veilige keuze is voor de stadsmens met een langer dan gemiddeld woon-werkverkeer.

Hoewel de Ninebot ES4 de kracht van Segway achter zich heeft en een aantal leuke dingen, zoals de aanpasbare verlichting, als je wat geld wilt besparen en een scooter wilt kopen die hetzelfde prestatieniveau levert, raad ik je de Turboant X7 Pro aan.

Wat is het verschil tussen de Ninebot ES2 en ES4?

Het grootste verschil tussen de Ninebot ES2 en de ES4 is de extra accu die de ES4 biedt. Dit resulteert in de volgende prestatieverschillen:

  • De topsnelheid voor de ES2 is 15,5 mph, in vergelijking met de ES4’s 18,6 mph.
  • De actieradius neemt toe van 15,5 mijl tot 28 mijl.

Over het algemeen is de ES4 spannender om op te rijden dan de ES2 dankzij het extra koppel en de grotere acceleratie als gevolg van de krachtigere motor.

Recent Content