Stigo opvouwbare elektrische scooter kopen, review en aanbiedingen


Heeft de Stigo Bike wat nodig is om gekroond te worden tot de beste elektrische fiets? Ontdek het in onze review.

Moet ik de Stigo Bike kopen?

De Stigo Bike is de ultieme elektrische scooter voor mensen die wonen en werken in drukke steden. De Stigo heeft de snelheid en actieradius om uw reguliere woon-werkverkeer te kunnen vervangen, terwijl hij ook helpt om de wegen schoon en het milieu gezond te houden. De mogelijkheid om de fiets in te klappen (en zo snel) is de belangrijkste troef van de Stigo, en het werkt ongelooflijk goed. Binnen enkele seconden nadat u op uw bestemming bent aangekomen, is uw fiets opgevouwen en achter u aan getrokken.

En behalve het gemak van de vouwfiets, is hij ook nog eens ongelooflijk leuk om op te rijden en tovert hij een glimlach op het gezicht van elke fietser, of je nu 16 of 60 bent.
STIGO+ BIKE opvouwbare elektrische scooter (e-scooter)

Bekijk de dagprijs

Prijs bij beoordeling

1299€

Stigo Bike volledige review

Na een eerste onthulling in 2013 is de Stigo Bike nu te koop bij geselecteerde retailers. De elektrische scooter / fiets hybride biedt een geweldige, leuke en efficiënte manier voor stadsbewoners om zich te verplaatsen zonder afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer of auto’s. Met snelheden tot 15 km/u en de mogelijkheid om hem in twee seconden op te vouwen, zou de Stigo Bike wel eens het ultieme voertuig kunnen zijn voor mensen die in drukke steden wonen en werken.

Heeft de Stigo Bike wat nodig is om gekroond te worden tot de beste elektrische fiets? Ontdek het in onze review.

Bekijk de dagprijs

Ontwerp en functies

Vertrouw ons als we zeggen dat u nog nooit zoiets als de Stigo Bike heeft gezien, zowel qua ontwerp als functionaliteit.

De Stigo Bike is over het algemeen vrij klein in vergelijking met soortgelijke fietsen en scooters op de markt – zo klein zelfs dat je zou kunnen denken dat je een beetje te groot bent om op de fiets te rijden, maar dat is over het algemeen niet het geval. Ondanks het relatief kleine frame en de kleine banden was de fiets voor ons (1.90 m) comfortabel genoeg om zonder problemen lange afstanden te rijden.

Op de fiets zit een breed, plastic zadel dat er op het eerste gezicht wat onwennig uitziet. Maar verrassend genoeg is het eigenlijk comfortabeler om op te zitten dan de meeste fietszadels – het is breed en flexibel, en geeft genoeg ‘mee’ zodat je je niet snel ongemakkelijk voelt. Dit wordt vergezeld door vaste pedalen die je een mooi platform geven om je voeten op te laten rusten tijdens het fietsen.

Op het stuur vind je een draai-gashendel om het vermogen van de elektromotor te regelen, samen met remmen aan weerszijden en een claxonknop. Ja, dat klopt, de Stigo Bike heeft een ingebouwde claxon en geloof ons als we zeggen dat hij net zo luid en angstaanjagend is als een autoclaxon (vooral als je per ongeluk op de knop drukt!).

Net onder het stuur zit het slimme spul; je vindt er niet alleen een groot zwart display waarop je kunt zien hoe snel je gaat en hoe lang de batterij nog meegaat, maar ook een speciale antidiefstalfunctie.

Als je de fiets voor het eerst aanzet, zie je een klein wit lampje op het display verschijnen, maar de fiets reageert dan grotendeels niet. De enige manier om de fiets te ontgrendelen is door met de bijgeleverde RFID-tag op een speciale plek op het display te tikken. Hoewel we de fiets niet aan de ketting zouden leggen om hem achter te laten (in ieder geval niet in Londen!), is het toch een leuke optie voor veiligheidsbewuste fietsbezitters.
STIGO BIKE

Bekijk de dagprijs

Het belangrijkste kenmerk van de Stigo Bike is echter dat je hem in twee seconden kunt inklappen. Letterlijk. Dit betekent dat u de Stigo Bike kunt gebruiken om naar het treinstation te gaan en in plaats van hem achter slot en grendel achter te laten voor potentiële dieven, kunt u hem opvouwen en achter u aan trekken als een koffer. We hebben hem zonder echte klachten meegenomen in de bussen en op de metro in Londen, en het is een betere optie dan traditionele vouwfietsen.

Het mechanisme is eenvoudig: door het opheffen van een grendel aan de achterkant van de zitting vouw je de zitting en het frame naar beneden en duw je de speciale bagagewielen naar buiten, terwijl een andere grendel het voorwiel losmaakt en het in zichzelf laat vouwen. Wat overblijft is een lang, maar niet breed frame dat lijkt op dat van een golftas, compleet met een handvat en wielen om hem mee te trekken zodat je de 14,1 kg wegende fiets niet hoeft te dragen. Hij kan op zichzelf staan, zowel opgevouwen als uitgeklapt, waardoor hij vrij gemakkelijk kan worden opgeborgen, zowel op het werk als thuis. Handig, toch?

We hebben veel verwarde en gefascineerde blikken van Londenaren gekregen toen we de Stigo Bike bij verschillende treinstations opvouwden en opstelden, en ze zeggen allemaal hetzelfde: het is een game-changer. Het maakt woon-werkverkeer in grote steden als Londen een fluitje van een cent, terwijl het ook helpt om overvolle wegen en files te bestrijden. We zijn helemaal weg van het ontwerp en het gemak, maar toegegeven, het ontwerp is niet perfect.

Hoewel hij gemakkelijk in te klappen is, vonden we dat de Stigo Bike nogal hard rammelt als hij wordt voortgetrokken. Dit hangt natuurlijk af van de ondergrond van het pad, maar op basis van onze ervaring in Londen kunnen we zeggen dat je het vaker wel dan niet zult horen. Het doet afbreuk aan de slanke, eersteklas uitstraling van de fiets. Gelukkig neemt het gerammel af wanneer de fiets is uitgeklapt, en heb je geen last van hetzelfde probleem wanneer je op de Stigo rijdt.

De Stigo Bike heeft ook een heldere LED-verlichting aan de voorzijde van de fiets, en een remlicht aan de achterzijde. De koplamp is standaard altijd aan en hoewel er geen knopbediening is zoals bij de claxon, kun je de koplamp inschakelen via de Stigo Bike app. Het zou mooi zijn geweest als er een omgevingslichtsensor was ingebouwd die de verlichting automatisch in- en uitschakelt als dat nodig is – zeker als je kijkt naar het hoge prijskaartje van deze fiets.

De Stigo Bike-app is ook handig voor veel meer dan alleen het inschakelen van de koplampen; je kunt de fiets ontgrendelen als je je RFID-tag verliest (en hem ook gebruiken om nieuwe tags op je fiets te registreren), je ritten bijhouden met de GPS van je smartphone en de claxon op afstand activeren (voor het geval iemand iets te dicht bij je trots komt!).

Toegegeven, het is een beetje een nieuwigheid omdat je de app niet echt nodig hebt, maar het is een leuk extraatje en kan een beetje inzicht geven in je rijgewoonten.

Bekijk de dagprijs

Prestaties

Hoewel het ontwerp indrukwekkend is, hoe presteert de Stigo Bike? Het kan er prachtig uitzien, maar zonder de kracht om het te ondersteunen, zal het geen geweldige vorm van vervoer zijn. Gelukkig is de Stigo Bike een geweldige mix van design en kracht, met snelheden tot 15 mph en een actieradius tot 25 mijl, hoewel dat kan variëren afhankelijk van meerdere factoren (gewicht, snelheid, weghellingen, etc).

Wat betekent dit voor u thuis? De Stigo Bike is ongelooflijk leuk om op te rijden, of je nu nieuw bent in de wereld van elektrische fietsen en scooters of dat je een hardcore motorfan bent. Het is intuïtief, dankzij de gashendel, en het gebruik van een volledige remschijf op het achterwiel betekent dat u snel en veilig kunt stoppen in geval van nood. Het is een pittig dingetje met een behoorlijk koppel, dat zich gemakkelijk en zonder enige hulp vanuit staande positie laat optrekken.

Kortom, als u eenmaal de Stigo Bike hebt gebruikt, wilt u niet meer terug naar lopen en rijden door de stad. Het is handig, veilig en bovenal leuk. We voelden ons net kinderen op de Stigo Bike en wilden hem overal mee naartoe nemen, en dat is iets wat zelfs de hoverboards niet voor elkaar krijgen.

Bekijk de dagprijs

Als we één minpuntje moeten noemen aan de prestaties van de Stigo, dan is het wel dat de fiets een vrij grote draaicirkel heeft door de beperkte bochten naar links en rechts. De draaicirkel is zelfs zo groot dat het makkelijker is om te stoppen, de fiets op te pakken en zelf een bocht te maken dan een echte U-bocht te maken. Het is maar goed dat de motor zo licht is!

Recent Content